Тынысбек Дүйсебеков, күйші: Әлшекейдің күйлерін әркім тарта алмайды

2685
Adyrna.kz Telegram

Күйші Тынысбек Танашұлы Дүйсебеков Қызылорда облысының Шиелі ауданында тұрады. Ұзақ жылдар Жаңақорған ауданының ауыл шаруашылығында бас есепші, бас экономист болып табан аудармай еңбек еткен. Бүгінде жетпіс жастың өріне шыққан ағамыздың есімі әйгілі Әлшекей күйлерінің бірден-бір шебер орындаушысы әрі насихаттаушысы ретінде елге белгілі. Жақында «Айқын» газетінің редакциясында қонақта болған күйшімен әңгімеміз де осы атақты Әлшекей мұрасы төңірегінде өрбіді.

- Сыр бойының дүлдүл күйші­сі Әлшекейдің мұрасын тікелей кім­нен үйрендіңіз?
- Он бір жасыма дейін наға­шым­ның қолында болдым. Ше­шемнің туған ағасы — Әбді­рейім­ұлы Құрмашбек суырыпсалма ақын, шертпе күйдің шебері-тін. Осы кісіге ұқсағым келіп, алты жасымнан домбыра, мандолин ұстадым. Жасымнан бір қағары бар үлкен кісілердің артынан ер­дім. Соның бәрі өнерге жақын­дығым, құймақұлақтығымның арқасы. Есіркепұлы Нұрман деген екінші әкем елге белгілі суы­рып­салма ақын болды. Шешем Разия да әнді тәп-тәуір салушы еді. Осын­дай өнерлі ортада өскен мен де мектеп жасынан жыр-терме айтып, беташар аштым.
1960-жылдары Қоңқа­бай­ұлы Есіркеп деген ауылымыздың бел­гілі ақынына күнде бір қария кісі келіп әңгімелесіп жүрді. Қанша дегенмен сөз баққан, өнер баққан адам емеспін бе, сырт­тарынан бақылап-бағып жүрдім. «Сен домбыраға шеберсің ғой, мына қария сұмдық күйші адам. Ертеде Әлшекей деген күйші өт­кен, бұл кісі соның 40-тай күйін біледі. Аты-жөні — Өткелбаев Ибадулла (жұрт Ибаш деп кет­кен). Күй үйренемін десең, қыр­сығып тарт­пай қояды. Сөйлескен болып, байқатпай күйлерін үйреніп ал» деді менің күйді бір тартқаннан қағып алатынымды білетін Есіркеп ақын.
Содан 15 күндей Ибадулла ақсақалдың қасында әңгіме­ле­се жүріп, ара-арасында Әлшекей­­дің күйлерін тартқызамын. Ол кісі күй үстінде бар дүниені ұмытып, киіз үйдің төрінен есігіне дейін құйрығымен жылжып барып қалғанын байқамай қалады. Ке­зінде Әлшекейдің соңынан ер­гендердің бірі екен. Осы Өткел­баев Ибадулла ақсақалдан Әл­шекейдің 16 күйін үйреніп ал­дым.
- Сол 16 күйдің бәрін қазір де тарта аласыз ба?
- Жетеуін ғана тартамын. Қалғанының бәрін ұмытып қал­дым. Ол кезде Әлшекей күйшінің даңқы көмескіленіп, ұмытыла бас­таған. Қай ортада да өнер­паздар Қазанғапты, Тәттімбетті, Құрманғазыны, Динаны, Тоқаны тартады, жұрттың да менен сұ­райтыны аталған күйшілер. Әл­шекейді ешқайсысы білмейді. Мен де сосын аты мен атағы дүр­кіреп тұрған күйшілердің мұ­ра­сына қарай ыңғайландым. Ол кезде күйді радиодан тыңдап үйре­неміз. Өзімнің музыкалық са­уатым жоқ, нота білмеймін. Сөй­тіп жүріп, Ибаш ақсақалдан үйренген 16 күйімнің тек 7 күйін ғана сақтап қала алдым.
Өзімнің екінші әкем Есір­кепұлы Нұрман да — Әлшекейдің қасында қырық жыл бірге жүріп, жыр айтқан кісі. Бұл кісі әрі жы­рау, әрі жыршы болған. 1973 жы­лы 101 жасында қайтыс болды. Мамандығым мен атқарған қыз­метім есепші болды да, әкемнің аузынан қиссаларын жаттап алуға уақытым да, құлқым да болмады. Осы екінші әкем айтып отыратын: «Бір күні Әлшекей Шиелінің ба­зарында аттың үстінде малдас құ­рып отырып, ет пісірімдей уақыт күй тартты. Жиналған қалың жұрт жан-жақтан қыса бас­тағанда, арқаланып кетіп, аяғын­дағы мәсісін шешіп тастап, дом­быраны башпайымен тарт­қанын өз көзіммен көрдім. Адамның үстіне адам шығып кетті, өтірік болса көзім шықсын. Біз де адам­ның үстіне шығып, тымақпен ақша жинадық» деп. Ол кезде бес сомға бір түйе келеді екен. Бұл сол 1909 жылдар-ау деймін. Әлше­кейдің деген шырқау шегінде жүрген кезі болса керек.
1960-жылдары Алматыдан Ғылым академиясынан екі кісі әкемді іздеп үйге келді. Мақ­сат­тары — Әлшекей жайлы көрген-білгенін сұрастыру, дерек жинау. Әкем: «Мен Әлшекейдің қырық жыл қасына еріп жүріп жыр айт­тым» деді. «Онда сол кісінің бір-екі күйін тартып беріңіз» деді Алматыдан келген ғалымдар. «Мен жыр айтқаным болмаса, күйден мақұрыммын, күйді мынау менің сары балам тартады, мұның қайдан үйреніп жүргенін біл­меймін, бірақ Әлшекейдің күйлері екені ақиқат, өйткені менің құла­ғымда сарыны, қағысы қалған» деді әкем.
Сол 1968 жылдан бастап мені Әлшекей күйлерін орындаушы, насихаттаушы ретінде аудан мен облысқа, радиоға, теледидарға сүйрелей бастады. 1976 жылы 25- съезд өтіп, сол дүбірлі тойдың ара­­сында Әбдіқадыр Әбдіха­лы­қов Әлшекейдің төрт күйін, мен төрт күйін тарттым. Манап Кө­кенов жырдан шашу шашты. 1980 жылы 2-республикалық ақын­­дар айтысына 9 домбырашының бі­реуі болып қатыстым. Сол кезде Қазақ радиосының Алтын қоры­на, күйтабаққа күйлерімізді жа­зып алды. 1985 жылы «Алатау» телеарнасына Әлшекейдің жеті күйін, өзімнің екі күйімді жаз­дырдым. Бұрын Әлшекей күй­лерін Әбдіқадыр Әбдіхалықов екеуміз насихаттаушы едік, ол кісі марқұм болып кетті. Сөйтіп, Әлшекей күйлерін насихаттау­шылардан бүгінде бір өзім қалдым. Әлшекейдің мен білетін күйлері: «Толқын», «Егес», «Шер­лі», «Жаяу кербез», «Отарба», «Аққу кеткен», «Айшаменен 6 тартыс», «Бөпеменен 5 тартыс».
Әлшекейдің Жидебай деген ту­ған немересі (Дәнебектің бала­сы) жеті-сегіз жылдай болды, өмірден өтіп кетті. Жидебайдың әкесі Дәнебек әкесінің 90-дай күйін тартқан. Өкінішке қарай, одан кезінде ешкімнің жазып алу ойына келмепті.
- Әлшекейдің домбырасы сақталған ба?
- Сақталмаған себебін айта­йын. Бұл өзі қызық жағдай. Әлше­кейдің күйін тәуір тартатын біраз ағайындары болған. Солардың ең соңғысы — Әлшекейдің бел бала­сы Дәнебек елуінші жылдары қайтыс болған. Дәнебектен кейін­гі ұрпағы Әлшекейдің күйлерін тарта алмайды. Тарта алмайтын себебі, Әлшекей десе туысқан­дарының аза бойы қаза тұрады. Дәнебек әкесінің домбырасын ағайындарының біріне аманат етіп қалдырған екен. Көп ұзамай аманатқа алған кісінің отбасынан бірнеше адам өледі. Бір үйден үш адам кеткен. Ол домбыраны басқа адамға берсе, ол үйден де адам өледі. Одан кейін де домбыраны алған үйлерде адам өлімі жиілеп кетеді. Қазақ өте ырымшыл халық қой, ақыры қорыққаннан Әлше­кейдің домбырасын отқа жағады. Сонымен, ол домбыра жоқ. Күй­лері­нің де толық сақталмауына жаңағыдай жағдай әсер еткен.
- Енді Әлшекей күйшінің өмірі жөнінде толығырақ айтып бер­сеңіз…
- Әлшекейдің түп-тегі Қоңы­рат тайпасы ішіндегі Құрбан атадан тарайды. Құрбанның ең үлкен баласы Киікшіден Бек­бауыр, Бекбауырдан Қожаберген, одан Әлшекейдің аталары та­рай­ды. Қаратау өңіріндегі «Бектібай сазы» деген жерде 1847 жылы дү­ниеге келген Әлшекей 1929 жыл­ға дейін сол маңды жайлаған. «Асыра сілтеу болмасын, аша тұяқ қалмасын» деген отызыншы жыл­дың ойранында Сыр бойындағы елдің тәуір кісілері Ауғанстанға қарай ауады. Ауып бара жатқан елден қалмайын деп Әлшекей де дүрмекке ереді. Елден ауарда Сыр­дариямен қоштасып, дария­ның ағысы да адамның өмірі іс­петті ғой деп толқып, «Толқын» деген толғау күйін шығарады. Ауғанстанға өте алмай, Тәжік­станның Қорғантөбе ауданында шекарашылардың қолына түсіп, сол жерде үш жылдай өмір сүреді. 1932 жылы 85 жасында қайтыс болады. Сүйегі сол Тәжікстанның Қорғантөбесіндегі «Жуан» деген қыстақтың шетіндегі қазақ бейітіне жерленеді.
Сыр бойында Бөпе деген әрі жырау әрі сұмдық күйші болған. Бір үлкен жиында Әлшекей екеуі күй сайысына түседі. Сонда Бөпе: «Әлшекейдің башпайымен тарт­қанын қайталасам екі дүниеде арманым болмас еді» деп отыра қалып жылаған екен. Әлшекей шабандоз болған, аттың бауы­рында кетіп бара жатып күй тар­тады екен. Сал-сері болып, қасы­на жыршылар мен күйшілер, мейрампаздар еріп жүрген. Өзі 116 күй шығарған екен. Жастайы­нан өнерге баулыған нағашысы Рүстем атақты қобызшы әрі сы­быз­ғышы болған деседі.
- Өз күйлеріңіз жөнінде де айта отырыңыз?
- Екі күйім бар дедім. Біреуі­нің аты — «Өрлеу», 1974 жылы ба­лам дүниеге келгенде қуа­ныш­тан туып еді. Екіншісінің аты — «Жай­лауда», 1979 жылынаға­шым бо­лып келетін бір қойшының өті­нішімен ойда жоқта туды.
Биыл Әлшекейдің туғанына 165 жыл толып отыр. Сырдың сырбаз күйшісін елеусіз қалдыр­мауымыз керек. Жаңақорған мен Талап ауылындағы музыкалық мектептер Әлшекейдің атында, күйші есімін алған көше де бар. Десек те күйші есімін, күйлерін халық арасында насихаттау жағы әлі де кемшін. Оның шығар­маларын кейінгі ұрпаққа жеткізіп кету — менің қасиетті парызым.
- Әңгімеңізге рахмет!


Төреғали ТӘШЕНОВ, «Айқын».

Пікірлер