Техника философиясы мен техника мәні

10309
Adyrna.kz Telegram

"Техника философиясы" ұғымы алғаш рет неміс философы Э.Капптың" Grundlinien einer Philosophie der Technik " (техника философиясының негізгі бағыттары, 1877) еңбегінде пайда болды. "Техникафилософиясы" термині философиялық рефлексия (онтологиялық, эпистемологиялық, аксиологиялық, этикалық, эстетикалық, праксеологиялық) қолданылатын технология туралы білім жүйесін білдіреді. Техниканың өзінен тыс, технологияның табиғаты мен мәні, оның әлеуметтік университеттегі орны, тарихы мен даму перспективалары түсініледі. Көбінесе техника философиясы техникалық ғылымдардағы пәнаралық және әдіснамалық зерттеулерді қамтиды.

Бұл білім жүйесінде келесі сұрақтар түсіндіріледі:

техниканың табиғаты (шығу тегі мен мәні) қандай,
техника адам қызметінің басқа салаларына-ғылымға, өнерге, инженерияға, саясатқа, жобалауға, практикалық қызметке қатысы,
техника қашан пайда болады және оның дамуында қандай кезеңдер өтеді,
технологияның адам мен табиғатқа әсері қандай,
техникалық өсу шектері бар ма және технологияның, техногендік өркениеттің дамуы мен өзгеруінің перспективалары қандай?

Технологияға тұрақты философиялық қызығушылық ХХ ғасырда, ғылым мен техника саласындағы елеулі әлеуметтік-мәдени өзгерістерге жауап ретінде қалыптасады. Әрине, философия тарихында бұрын техника туралы ойлар болған. XVII ғасырда Ф. Бэкон машиналар, техникалық бұйымдар жасау мүмкіндігі мен адамдарға тигізетін пайдасы туралы талқылайды. Сент-Саймон XIX ғасырдың басында қоғамдағы ғылыми-техникалық мамандардың күші туралы айтты. Бірақ бұл ойлардың барлығы технологияның феномені мен табиғатын тәуелсіз проблемалық шындық ретінде оқшауламайды. ХІХ ғасырдың аяғында техника ерекше шындық ретінде танылып қана қоймай, сонымен бірге техникалық ғылымдар әдіснамасында және философияда осы шындықты бейнелеудің нақты формалары пайда болады.

Технологияның қазіргі кездегі түсіндірілуі:

техникалық құрылғылар, артефактілер жиынтығы - жекелеген қарапайым құралдардан күрделі техникалық жүйелерге дейін;
ғылыми-техникалық зерттеу мен жобалаудан бастап оларды өндіру мен пайдалануға дейін, техникалық жүйелердің жекелеген элементтерін әзірлеуден бастап жүйелі зерттеу мен жобалауға дейін осы құрылғыларды жасау жөніндегі техникалық қызметтің әртүрлі түрлерінің жиынтығы;
техникалық білім жиынтығы-мамандандырылған рецептуралық-техникалық-теориялық ғылыми-техникалық және жүйелік-техникалық білімге дейін.

Технологияны көптеген зерттеулерде екі түрлі әдіснамалық тәсілді оқшаулауға болады. Бірінші тәсіл аясында технология мәдениеттің ерекше құбылысы ретінде қарастырылады. Тиісінше, осы құбылыстың табиғаты, оның ерекшеліктері, әлеуметтік-мәдени шындықтың басқа элементтеріне әсері, технологияның дамупроблемалары мен перспективалары туралы мәселелер шешіледі. Сонымен қатар, технологияны мәдени құбылыс ретінде бағалау әртүрлі болуы мүмкін: оң, теріс, екі жақты. Екінші тәсіл технология мен технологияны адамның әлемге түбегейлі қатынасы, мәдениеттің әмбебап негізі ретінде қарастырады. Бұл тәсіл әлі тиісті дамуды алған жоқ, және осы парадигмада жұмыс істейтін бірнеше ойшылдар туралы айтуға болады.

Француз әлеуметтанушысы Альфред Эспинас өзінің "Les origines de la technologie" ("технологияның пайда болуы", 1897) кітабында "техника" ұғымын едәуір кеңейтеді және"технология" ұғымын енгізеді. А. Эспинас бірде-бір өнертабыс босқа туа алмайтындығын баса айтады; адам өзінің іс-әрекетін тек бұрын болған құралдарды өзгерту арқылы жақсарта алады. Бейсаналық тәжірибе емес, тек жетілген өнер технологияны тудырады. Мұндай өнердің әрқайсысы арнайы технологияны қамтиды, олардың жиынтығы жалпы, жүйелі технологияны құрайды. Бұл жалпы технологияны А. Эспинас праксеология деп атайды. Праксеология-бұл өркениет дамуының белгілі бір кезеңдерінде жетілген адамзат қоғамдарында дамып келе жатқан өнер мен техниканың практикалық ережелерінің жиынтығы туралы ғылым.

Техникалық өнертабыс пен шығармашылық мәселелерін екі инженер Макс Эйт пен алар Дюбуа-Реймон бір-біріне тәуелсіз көтеріп, талдады. М. Эйт өнертабыстың қалыптасуының үш негізгі кезеңін ескере отырып, идеяның шығармашылық шығу тегі, оның дамуы мен соңғы қолданылуы арасында айырмашылық жасайды.

Бірінші кезеңде шығармашылық ой пайда болады - техникалық идея. Сондықтан өнертапқыш - "рухтың шебері".

Екінші кезеңде өнертапқыш өз идеясын жүзеге асырады. Өнертабыстың үшінші кезеңі - әлемді өнертабысты қолдануға мәжбүрлеу. Дәл сол кезде өнертапқыш әлемнің өнертабысын қабылдағысы келмейтін адамға қарсы күресетін техникке айналады. М. Эйт сонымен қатар өнертабыстардың төрт түрін ажыратады:

Жаңа мақсатқа жету үшін жаңа құралдар қолданылатын;
Осы уақытқа дейін қол жетпейтін мақсатқа белгілі құралдардың көмегімен қол жеткізілетін;
жаңа құралдың көмегімен белгілі нәтижелер алынатын;
белгілі құрал немесе құрал алғаш рет белгілі мақсат үшін қолданылатын құралдар.

Дюбуа-Реймон сонымен қатар өнертабыстың психикалық оқиға мен материалдық артефакт арасындағы айырмашылықты байқайды. М. Эйт сияқты, ол инженердің алғашқы шығармашылық шабытын суретшінің, бейнелеу өнерінің өкілі ретінде анықтайды. Дюбуа-Реймон мен М. Эйт инженерлердің қызметіндегі қиял мен шығармашылық туралы айтқан идеялар инженерлік шығармашылық психологиясы бойынша ғылыми зерттеулерде одан әрі дамыды. (Мысалы, "инженерлік Эксистенциалды Ләззат" ("техникалық қызмет арқылы жеткізілген экзистенциалды ләззат", 1974) және Сэмюэл Флорманның басқа да еңбектерін қараңыз.

1913 жылы неміс химия инженері Эберхард Химмер "техника философиясы"терминін қолданған үшінші зерттеуші болды. Өз кітабында ол техниканы материалдық бостандықты жүзеге асыру деп түсіндіреді. Техниканың сынына қарсы сөйлеген Э. Химмер техниканың мақсаты-табиғатты материалдық тұрғыдан жеңу және оның шектеулерін алып тастау арқылы қол жеткізілетін адамның бостандығы деген идеяны қолдайды.

Техника философиясындағы инженерлік дәстүрге тағы бір үлес қосқан француз азаматтық инженері Жак Лафит өзінің "рефлексия sur la des machines" кітабында (машиналар теориясы туралы ойлар, 1932) ол ғылымды – "механологияны" сипаттауға тырысады, техниканың пассивті машиналардан (ыдыс-аяқ, киім, үй) "белсенді" немесе "рефлексивті" машиналарға (мысалы, энергия түрлендіргіштері, өзін-өзі басқаратын құрылғылар) эволюциясына талдау жасайды. Мұндай талдауды адам факторлары жөніндегі психолог және инженер Гилберт Симондон өзінің "du mode d' existence des objets techniques" ("техникалық нысандардың өмір сүру әлемі", 1958) кітабында тереңдетті. Митч: "бұл екі жұмыстың басты мақсаты-техникалық құбылыстарды мұқият аналитикалық сипаттау. Симондон еңбектерінің пайда болуымен техника ғылым ретінде техникалық "болмыс"типтері ретінде элементтер (бөліктер), жеке тұлғалар (құрылғылар) және ансамбльдер (жүйелер) арасындағы айырмашылықты жүргізетін машиналардың шынайы феноменологиясына айналады. Симондон ішкі жану қозғалтқышы, телефон, электронды шам сияқты технологияның жетістіктерін егжей-тегжейлі талдау негізінде технологияның эволюция теориясын ұсынады".

Екінші дүниежүзілік соғыстан кейін инженерлік дәстүрдегі техника философиясының дамуына неміс Инженерлер Одағы (СНИ) (Verein Deutscher Ingenieure — VDI) құрған "Mensch und Technik" ("адам және техника") зерттеу тобының мүшелері елеулі үлес қосты. 70-ші жылдары Симон Мозер, Ханс Ленк, Гюнтер Ропол, Ханс Закссе, Фридрих Рапп және басқалары техника философиясының әртүрлі аспектілеріне арналған мақалалар мен монографиялар жариялады.

Технологияның адамға әсеріне байланысты моральдық мәселелер оңай емес, өйткені техникалық өнертабыстардың адамға тікелей айқын әсері жоқ, бірақ бұл тек айқын, өйткені терең және егжей – тегжейлі талдау адамның өзі барлық техникалық құбылыстардың артында тұрғанын көрсетеді, ал техника мәселесі-бұл адамның өзі туралы мәселе.

Техника-бұл әлеуметтік, мәдени, материалдық-пәндік, моральдық өлшемдерден тұратын күрделі және көп өлшемді құбылыс. Технологияның сезімталдығы да айқын, бір жағынан, екінші жағынан, ол адам қызметінің негізгі формасы ретінде әрекет етеді, оның адамға жақындығы оны "белгілі адам" немесе "қатып қалған адам" ретінде анықтауға мүмкіндік береді, бұл технология құбылысын тудырады.

Философия, ең алдымен, техниканы адам арқылы қарастыруға тырысады, және технология философиясы – бұл адамның ілімі, бірақ технология призмасы арқылы ұсынылған деп сенімді түрде айта аламыз. Философия адамның техникадағы болмысын ашуға, техника арқылы адам табиғатының көрінісін көруге, техниканың табиғатын адам ретінде адамның маңызды қасиеттерінің Тарихи трансляциясына қатысатын құбылыс ретінде зерттеуге тырысады. Осылайша, этика мен техниканың өзара әрекеттестігі туралы мәселе техникалық адамның моральдық санаға әсер ету кеңістігінде және болмыстың техникалық әдісі жағдайында пайда болатын салдарларда ашылады.

Пайдаланылған әдебиеттер:

1. Агацци, Э. Моральное измерение науки и техники

/ Э. Агацци. – М.: Московский философский фонд, 1998. – 324 с.

2. Аль-Ани, Н.М. Философия техники: очерки истории и теории:

учебное пособие / Н.М. Аль-Ани. – СПб., 2004. – 184 с.

3. Белл, Д. Социальные рамки информационного общества

/ Д. Бэлл // Новая технократическая волна на Западе. – М.:

Прогресс, 1986. – С. 330–342.

4. Бердяев, Н.А. Человек и машина / Н.А. Бердяев // Вопросы

философии. – 1989. – № 2. – С. 143–162.

Данат Жанатаев, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің доценті, философия ғылымдарының кандидаты;

Ділімбетова Альбина және Мұхтарова Айдана, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің магистранттары.

 

Пікірлер