Қазақтың рухани астанасы атанған Алматыға мың жыл! Алматының ежелгі қалалардың бірі екендігін дәлелдейтін деректер жетерлік.
Тіпті «Қазақ Совет энциклопедиясында» Алматыны адам ерте заманнан мекендегені туралы ашық жазылған. Энциклопедияда: «Біздің дәуірімізден бұрын VII-VIII ғасырларда сақ тайпалары қоныстанған. Сақтардан кейін саяси басшылыққа ие болған Үйсін тайпалары» деп жазады. Бұл қала орта ғасырда Алматы деген атымен белгілі болған деседі. Мұнда дулаттардың «Алматы» атты қыстағы болды. Кейін 1854 жылдан бастап, мұнда «Верное» деген орыс бекінісі орнайды. Кейін оның Верный атанғаны белгілі. Бұған 1990 жылы табылған күміс теңгені қосыңыз. Маңдайшасында «Алматуда басылған» деген арабша жазуы бар теңге ХІІІ ғасырға тиесілі көрінеді. Археолог-ғалымдар Алматыға жақын жерлердің бірінде ақсүйек сақтар мен үйсін көсемдерінің 47 қорғаны сақталғанын айтып жүр. Бұл қорғандардың ең үлкенінің көлемі –100, ал биіктігі 15 метрге жетеді екен. Деректерге сүйенсек, қорғандар 3000 жыл бұрын салынған көрінеді.
Қалай айтсақ та, Алматының тарихы өте ертеден басталады. Алматының тарихының ертеден басталатынын сезгендіктен де болар, қалаға тиесілі газеттің бірі «Алматы ақшамы» маңдайшасына «Мың жасаған шаһардың шамшырағы» деп баттитып жазып жүргеніне бірнеше жыл болды. Бір анық дүние: Алматының қабырғасы мың жыл бұрын қаланғандығы. Оған ешкім шек келтіре алмас. Алатаудың баурайындағы Тәуелсіздік бесігіне айналған әсем қаланың мың жылдығын тойлау басталып кетті. ЮНЕСКО-ның мерейтойлық даталар тізіміне енісімен, Алматының алыста қалған даңқты күндерін жарияға жар салудың алғашқы көріністері басталып кетті. Сондай ізгі шаралардың бірі – Наурыз-айтыс.
Табиғат жаңарып, күн мен түн теңелетін, Самарқанның көк тасы еріп, Жер-ана түлейтін, адамзаттың бойына қан жүгіріп, тал-теректер бүршік жаратын, қазақтың сайын даласын Қызыр баба кезіп, адам баласына құт-береке, бақ-дәулет сыйлайтын ұлық мерекеде Наурыз-айтыстың ұйымдастырылуы әрі оның
«Мың жасаған шаһарға» арналуының да ерекше сыры бар. Қасиетті қара жер, қара топырақ бусанып, ұлы даланың төсінде қызғалдақтар құлпыратын, бел-белестерге қызылды-жасылды кілем төселетін Ұлыстың ұлы күнінде аузымен орақ орған азулы ақындарды Алматы өзінің төріне жинады.
Әсем қаланың терең тарихын айтпағанның өзінде, бұл жастардың қаласы. Алматыны поэзиясына арқау етпеген ақын кемде-кем. «Алматы түнін» әнге айналдырмаған сазгер де аз. Көптің көңілінен шыққан бұл әндер қазір де өз тыңдаушысын жалықтырған емес. Шайырлардың өлеңіне арқау болған мың жасаған шаһарды айтыс ақындары жырға қосты. Студенттер сарайында өткен бұл айтыс бұрынғыдан ерекше. Өйткені халықаралық деңгейде өткен додаға Моңғолия мен Қырғыз елінің да ақындары келді.
Әлқисса. Айтыстың тізгінін қолына алған көрнекті ақын Жүрсін Ерман: «Мың жасаған Алматы – Мысыр мен Бағдат, Тараз бен Түркістан тәрізді мың жылдық тарихы бар қазақтың төл қаласы. Алматының мерейтойы – баршамыздың тойымыз. Алматы – қазақ еліне Құдайдың берген сыйы, басындағы тәжі, омырауындағы алтын алқасы, жұмақ жер жәннаты. Зиялы қауымның бірнеше буынын тәрбиелеп шығарған, еліміздің шаңырағына уық қылып қадаған – Алматы. Тәуелсіздіктің тұсауын кесіп, Астанаға тізгінді алып берген Алматы – қазақтың алтын бесігі. Ендеше, бүгінгі айтыс Алматыны жырлауға арналады» деп бастады. «Мың жасаған шаһарды» жырлауға он төрт ақын жиылды. Олардың қатарында Болатбек Оразбаев, Аспанбек Шұғатаев, Жансая Мусина, Иран-Ғайып Күзембаев, Нұрлан Мұсаев, Рүстем Қайыртайұлы, Азамат Болгонбаев, Серік Қуанған, Мейірбек Сұлтанхан бастаған азулы ақындар бар.
Айтысқа қазылық жасаған жандар да осал емес. Қазылар алқасының төрағасы, белгілі публицист Нұртөре Жүсіп, «Нұр Отан» партиясы Төрағасының бірінші орынбасарының кеңесшісі Берік Уәли, белгілі ғалым Хангелді Әбжанов, Қазақстанның Халық артисі, профессор Есмұхан Обаев, жазушы Смағұл Елубай төрелік етті. «Мың жасаған шаһар» атты халықаралық айтыс Ө.Жолдасбеков атындағы студенттер сарайында «Нұр Отан» партиясының қолдауымен Алматы қаласы әкімшілігінің ұйымдастыруымен өтті. Айтысқа жиналған жұрт алдында Қазақстан халықтары ассамблеясы төрағасының орынбасары Ералы Тоғжанов құттықтау сөз сөйледі. «Тәуелсіздіктен асқан ұлы ұғым жоқ. Тәуелсіздіктің арқасында наурызымыз бен дәстүріміз қайта оралды. Тәуелсіздіктің арқасында еліміздің туы желбіреп, бүкіл дүниежүзіне жарқырап танылды. Тәуелсіздіктің арқасында төл өнеріміз – айтысымыз еліміздің жүрегіне жылылық ұялатып, ұлтымыздың рухын көтерді. Тәуелсіздіктің арқасында мың жылдық тарихы бар Алматының төл тарихын тойлатуға мүмкіндік алдық» деген Ералы Тоғжанов айтысқа қатысатын ақындарға сәттілік тіледі.
АЗАТТЫҚ АЛАУЛАҒАН АЛМАТЫ
Алғашқы болып сахнаға моңғолиялық ақын Серік Қуанған мен алматылық Болатбек Оразбаев шықты. Халықтың басына нәубет төнген қиямет-қайым жылдары шетел асып, тарыдай шашыраған қазақтың мұңын жырлады Серік ақын. «Тағдырдың тәлкегіне жолыққанда, тентіреп талай-талай тауларды астым», «Қаратаудан шұбырған қалың қазақ, Алатауға қайта кеп бауыр бастық», «Алматының мың жасын тойлаған ел, қасқайып мың жасаңдар Алатаудай» секілді түйдек-түйдек сөз тіркестерін ағытқан ақынға Болатбектің де жауабы ұтымды шықты. «Алматыда азаттық алаулаған», «Адам түгіл аң-құс та қия алмайды, тамаша табиғатын, жасыл нуын. Түйесі де шөккен ғой Райымбектің, топырағын білген соң асылдығын», «Қазағым алып көлге айналса екен, шашылған тамшыларын жиып алып» деп әдемі сөз қайтарымын жасады. Серік ақын қарсыласын түйреп өткісі келіп: «Ұшақпен асыл текті сиыр емес, асыл текті елді ап келсін» деп еді, «Бір жусан иісін сағынғанда, Бейбарыс та тәрк еткен сұлтандығын», «Қазақ дейтін жайқалған бәйтеректің, ұмытпа тамыры екеніңді» деп дәлелді сөзбен жауабын қайырды.
Алматы туралы көрікті жырын арнаған Болатбек ақын:
– Алматы талайларға
тұрақ болған,
Сүйемін өзен-көлін,
тасын, құнын.
Қырық жыл ел басқарып
осы маңда,
Қонаев арқалаған ғасыр жүгін.
Қалдаяқов жүректің
қылын шертіп,
Қаламнан төгілткен
Қасым мұңын.
Мұзтаудың мұзбалағы
Мұқағали,
Осы маңда тудырған жақұт жырын, – деп толғады.
Қыз бен жігіттің шебер сайысын жасаған шиелілік Мейірбек Сұлтанхан мен Атыраудан келген Әсел Тәушенова болды. Қазақы қалжыңмен өрілген айтыста елдің мәселесі де сырт қалмады. Қай кезде де қызыл тілді өрнектеп, салмақты сайыс жасайтын айтыстың жас бөрісіне атыраулық Әселдің де жауаптары тең түсіп жатты. Ибалы келіннің әдебінен аспаған жас ақынның сахнадағы алғашқы сөз сайысы екен. Соған қарамастан, Әселдің аяқ алысы жаман басталған жоқ. Қарсыласымен өткір мәселелерді де бірге көтере алды. Мейірбектің айтысынан көпшілік: «Құдықтың түбіндегі құрбақалар, теңіздің тереңдігін қайдан білсін?», «Халықтың қалаулысы деп жүргендер, халықтың қанаушысы боп кетпеңдер», «Шабытпенен әскерге аттанғандар, табытпен еліне келіп жатыр», «Францияда бомбалар жарылып жүр, Сирияда содырлар сабылып жүр. Аллаға шүкір, ағайын азаттықтың, тілейтінім осындай қадірін біл. Сирияға ұлдарың ұрынбасын, жатқа кетіп төкпесін қызың жасын, Алашыма дәл бүгін тілейтінім, бақытымыз басқаға бұрылмасын» деген секілді салмақты ой сайысын жадына түйіп қайтты.
Көрші қырғыз елінен келген Азамат Болгонбаев пен Шұғайып Сезімханның халықаралық айтысы да көптің көңілінен шықты. Қырғыз бен қазақтың бауырмалдығын, ынтымағын, береке-бірлігін сөз еткен ақындар бір-бірін әдемі әзілмен түйреп, екі ұлттың бойындағы кейбір кемшіліктерді де астарлап қалжыңмен жеткізді. Қырғыз ақынына Шұғайып: «Қырғызға барсаң жеңесің, қазаққа келсең жеңілесің» деп жеңіл түйреп өтіп еді, Азамат та еш саспастан: «Қазаққа жалғыз шақырып, жеңейін деген екенсің» деп сытылып шықты. Қазақ пен қырғыздың арасында сөз додасының өткізілуі – бұрыннан қалыптасып қалған үрдіс. Сонау Сүйінбай мен Қатағанның айтысынан бастап, бұл үрдіс үзілмей келеді. Бірде қырғыз елінде өткен халықаралық айтыста қазақтың сегіз бірдей ақыны топ жарып, жүлдемен оралған еді. «Қырғызға келген сегіз ақынға бірдей жүлде бердік» деп Азамат қағытып еді, оған Шұғайыптың да жауабы дайын екен. «Сегіз ақынға жүлде бердім деп қағынасың, қырғыздың ақынын жеңіп тұрса, бауырым, жүлде бермей неғыласың» деп сытылып шықты.
Наурыз-айтыстағы сүбелі сөзбен дәмді сайыс өрнегін жасаған Рүстем Қайыртай мен Иран-Ғайып Күзембаевтың жұбы болды. Рүстемнің: «Есірген эстраданың иісінен, дәстүрлі әннің иісі артық маған», «Бас мәселе иісте емес, иісті сезінбейтін мұрындарда», «Өз тілімді сүйемін ел сияқты, өйткені көк түріктің ұланымын» деген ұтымды тіркестері, Иран-Ғайып ақынның: «Сары күзге ұқсасам, ол жаман ба? Жоқ, әлде нұрын шашқан күн жаман ба? Сап-сары боп жүргеннің несі айып, көгілдірлер қаптаған бұл ғаламда» дегені ел есінде қалары анық. Рүстем: «қызыл тіл қиылып түс дәл түбінен, жастарға жанашыр сөз айта алмасақ», «Отыздан аспай ерлер опат болса, кім жалғар қазақтың қазанатын», «Көзіме сол права көрінеді, көрге апаратын билеттей боп» деп, бүгінгі қоғамның ең үлкен бас ауруына айналған – жол-көлік апаттарын тілге тиек етті. Көлік апатынан қаншама жас қыршынынан қиылып жатыр. Мұны бүгін сөз етпесек, бұл мәселенің шешімін бүгін таппасақ болмайтынын ақындар дұрыс қозғап отыр. Иран-Ғайып:
– Алматы – теңдессіз
алтын шаһар,
Жазылған аты
алтын әріптермен.
Мақтансам,
айып болмас өздеріңдей,
Тамырын терең
жайған даңқты елмен.
Азаттықты қазаққа
алып беріп,
Алауын мұз үстіне жағып берген, – деп Алматы туралы жырын төкті.
Қай кезде де өткір әзілімен көпшілікті тәнті етіп жүрген оралдық жүйрік Жансая Мусина мен Астанадан келген Олжас Отардың жұбы көрермен күткен үдеден шыға алған жоқ. Екі ақын да тұрмыстық түйткілден арыға аса алмады.
Керекулік Аспанбек Шұғатайыптың жүйріктігіне көрерменнің өзі куә. Бұған дейін бірнеше додаларда Құлагердей бәйгені бермей жүрген дүлдүлге қарсыласы оңтайлы келмеді ме, ақын бұл жолы бұрынғы шабысынан жаңылғандай көрінді бізге. Содан болар, қазылар да төмен баға берді ақынға.
Алматылық Бибігүл Тілебалдинова мен атыраулық Шалқарбай Ізбасаровтың сайысы нағыз селтеткізер сыйлық болды. Ә дегеннен-ақ «Мен үшін Бибігүлмен айтысқаннан, төбелескен артық Тайсонменен» деп шабуыл бастаған Шалқарбайға Бибігүл де еш саспастан, әзілмен жауап қайырды. «Көктем келіп, оянып, жетіп келген аю жігіттің» арынын басты. «Еркелікке мұның табар сыны бар ғой, қыздың назын көтере алмайтын, бұл жігіттің ұрсатын жыны бар ғой» деп әзілмен тағы түйреп өтті ақын қыз. «Әзірейіл емеспіз, көрінгенді өлтірер қылғындырып, әй-шәйға қарамаймын шындап кетсем» деп Шалқарбайдың да жауабы әзір екен. «Ағайын құт әкелсін баршаңызға, Бибігүл мен Шалқарбай теңелген күн» деп екі ақын да әзілмен өрілген әдемі сөз сайысын жасады. Қыз бен жігіттің жарасымды қалжыңына жиылған көпшілік те риза болысты.
ЖҮЗДЕН ЖҮЙРІК ШЫҚҚАН – РҮСТЕМ
Айтысқа қатысқан жеті жұптың екеуі ақтық сынға қайта шықты. Рүстем Қайыртай мен Мейірбек Сұлтанхан, Бибігүл Тілебалдинова мен Иран-Ғайып Күзембаев жұбы бас жүлде үшін сайысқа шықты. Төртеудің ішінен дара шапқан алматылық ақын Рүстем Қайыртайға бас жүлде бұйырды. Көпшіліктің көзайымына айналған айтыстың жас бөрісі Мейірбек Сұлтанхан бірінші бәйгені жеңіп алса, Бибігүл Тілебалдинова мен Иран-Ғайып Күзембаев екінші жүлдені тең бөлісті. Үшінші үш бәйге керекулік Аспанбек Шұғатаевқа, қырғыз ақыны Азамат Болгонбаев пен Шалқарбай Ізбасаровқа бұйырды. Көрермен көзайымы бәйгесін оралдық ақын Жансая Мусинаға табыс етті. Алматылық жас пері Болатбек Оразбаев өз сыйлығын Моңғол елінен келген қарсыласы Серік Қуанғанға сый ретінде ұсынды.
Бас жүлдені ақынға Алматы қаласының әкімі Бауыржан Қыдырғалиұлы табыс етті. Бауыржан Байбек: «Елбасы Тәуелсіздік алған алғашқы күндерден бастап, айтысты қолдап келе жатыр. Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев «Нұр Отан» партиясының Төрағасы ретінде «Айтыстың «Нұр Отанмен» табиғаты бір, ашық болуы керек, әділ болуы керек, сын айтылуы керек. Сол арқылы біз жетістіктерге жетеміз, халықтың ауызбіршілігін күшейтеміз, бар кемшіліктерді жоямыз» деп әрқашан айтып келеді. Сондықтан «Нұр Отан» партиясының мүшелері әрқашан айтысқа қатысып, айтыскерлер тілге тиек еткен сындарды, мәселелерді шешуге тырысады. Әрине, сын айту – оңай, ал қиындықтарды жою – қиын. Сол себепті біз де халыққа ашық түрде «Алматы –2020» даму бағдарламасын ұсынып, халықтың ой-пікірін біліп, мәселелерді шешуге тырысамыз. Елімізде келісім, бейбітшілік пен тұрақтылық болса, онда біз Елбасы айтқандай, дамыған 30 мемлекеттің қатарына қосыламыз. Біз бірге болсақ, болашақта бұдан да биік белестерді бағындыратынымыз айқын. Қазақ бар жерде айтыс өлмейді, мәңгі жасай береді» деді.
ТҮЙІН
Алматы қаласының әкімі Бауыржан Байбек мырза – айтыстың шынайы жанашыры. Міне, оңтүстік астанада Бауыржан Қыдырғалиұлы келгелі айтыс осымен төртінші мәрте өткізілді. Айтыс өнеріне деген алматылықтар ықыласы ерекше. Сөз қадірін білетін қалың көрермен осы жолы да тамаша айтысқа куә болды.
Айтыс ақындары тарапынан үнемі ізденісте болу керектігі туралы жиі айтылады. Дулы додаға іштей дайындалып, үйден «заготовкасын» жасап келетіндер баршылық. Осы күні сөзсайыс арасында әнге салу үрдісі көбейді. Айтыстың «шоулық» сипатын ашып, халықты бір желпіндіріп алу үшін бұл керек те шығар. Әйтсе де ақындардың осыған тым әуес бола бермегені дұрыс секілді. Бұл күнде тыңдарман жұртшылықтың талап-талғамы өзгерді. Бұрынғыдай «ащы» айту, батырып айту, бақырып айту дегендерге желпіне кететіндер азайып, ойлы сөзге, мағыналы мәтінге, терең түйінге көбірек көңіл бөлетіндер көбейді. Бұл – айтыс өнерінің биіктей түскенін көрсетеді. Халыққа сырбаз да сырлы ақынның сөзі жақын келетіні аңғарылады. Осы ретте айтыс ақындарының саяси сауатты, іштей парасатты болғанын жұрт қалайды.
Шын тұлпар шапқан сайын тынысы ашылып, дүбірге еті қызып тұрады. Ақындар да сол тұлпар шабысты болуы керек. Өкінішке қарай, алғашқы айналымда шашасына шаң жұқтырмайды-ау дейтін мықтылар келесі айналымға шыққанда солықтап, солғын тартып, арыны бәсеңдеп қалады. Бұл да айтыс ақындарының бір шаппалық қауқарын көрсетеді. Ақыры өмірін осы өнерге арнады екен, айтысқа кез келген уақытта, кез келген жағдайда қосыла кететін деңгейде болу – олардың басты мақсаты болуы тиіс. Баяғы Иса Байзақовтай, табан астында суырып салу қасиеті осы күнгі ақындарда кемде-кем. «Он бір күн, он бір түн» дастанын Иса Байзақов тақырыпты естіген мезетте судырлатып айтып салған. «Тайбурылдың бір күндік кемдігі» айтыс ақындарының барлығының бойында бар. Демек, олардың табандап тұрып өздерімен жұмыс істейтін сәті келді: бұл бағытта үнемі ізденісте, іштей ширығыста болу қажет-ақ; алдымен айтыс тақырыбын бүге-шігесіне дейін зерттеу, күн тәртібінде тұрған мәселені көркемсөзбен өрнектеудің қажеттігі білінеді. Кез келген уақытта суырып салуға әзір болу ақындарды үнемі жауапкершілікте жүруге жетелеуі тиіс.
ЮНЕСКО-ның Бас конференциясының 38-сессиясының шешімімен Алматының 1000 жылдығы 2016 жылы аталып өтілетін мерейтойлық және арнаулы даталар тізіміне енгізілді. Қандай керемет тақырып! Иса Байзақов секілді он бір күн, он бір түн жырлайтын-ақ нәрсе. Алайда Алматының барлық қасиет-қадірін толық ашып берген ақын некен-саяқ. Осыдан-ақ айтыс ақындарының соңғы кезде жиілеп кеткен өнер додасына немқұрайдылықпен қарап жүргендерін аңғаруға болады. Елге мәлім: айтыс жиіледі, ана жерде бір айтыс, мына жерде бір айтыс, соның бәріне қатысу керек; дүрмек пен дабырға ілесіп елден қалмау керек; осындай қуғын жағдайда жүргенде әзірлікті кім ойлайды? Ал Алматыдағы айтыс – Халықаралық дәрежедегі айтыс! Бұған Моңғолия мен көршілес Қырғыз елінен айтыскерлер келді. Осы орайда біздің айтыскерлер өздерін іштей басқа елде, халықаралық айтыста отырғандай жауапкершілік пен даярлықта болуы керек дер едік. Бір ғана қырғыз ақыны Азамат Болгонбаевтың өзін ұстауы, сөз саптауы, аталы сөзді айта білуі біздің айтыскерлерге үлгі болса, қанеки?!.
Сөзде – салмақ бар! Сөзде – жауапкершілік бар! Сөзде – бәрі бар!
Сондықтан қазақ айтыскерлері бекзат өнердің биігіне шығу үшін күндіз-түні талмай даярлықта жүргені керек. Алматыда өткен айтыстан соң ақындар тайлы-таяғына дейін қалмай, Астанадағы «шоу-айтысқа» аттанды. «Хабар» арнасына не керек? Шоу керек! Ал халыққа не керек? Аталы сөз керек! Өздеріне сау сөз керек пе, шоу сөз керек пе – айтыс ақындарының таңдау жасайтын кезі келді.
"Айқын".