Мен оны алғаш концертте көрдім.
Artur Prodution-ның ұйымдастыруымен өткен «Яңра нахшам» («Сайра, әнім») концертінде. Кезектестіріп екі ән айтты. Әуелгісі – ұйғырша. Ташмухаммад Батурдың «Чин Мухаббәт» композициясы. Осы жерде Республика сарайына жиылған халық айрандай ұйып, әнші жігіт сызылта салған әуеннің ырғағына
">елітті.
Екінші әнді қазақша айтты. Нұрғиса – Қадыр ақын тандемі тудырған «Өз елім». «Өз елім менің – Өзегім менің. Жырыма қосып жүремін. Төрім деп менің, Жерім деп менің, Соғады мәңгі жүрегім.»
Қандай, ә!? Делебені қоздырады. Әдетте рең-басы байсалды көрінген әншінің сол сәттегі ұшқын атқан жанарына қарап, елге, жерге, қазақтың дархан даласы мен әлі де қанша қандастар армандап, жете алмай жүрген қара топырағына деген аңсарды аңғармау мүмкін емес-тін.
Не керек, кешке жиналған халық қырылып қала жаздады. Ысқырып, жер тепкілеп, «бис»-ке шақырып жатқан жұрт.
- Соқтыр, Берікжан, соқтыр!
- Кірпіш қалағандай соқ, Беке!
- Тептір, жанын шығарып, тептір! Дүние айналсын! – сынды дабыстар әр-әр жерден-ақ шығып қалып жатыр.
Енді ше, ұйғыршаңды қырық қарпып, жүз бұралтып, мың толғатып, әуенін сөзіне, сөзін әуеніне жіліктің майындай тоғыстырып тұрған сабазың әсте көре-көре көзің, ести-ести құлағың жауыр болған өз ұйғыры емес, пәмлі қазақ, қазақ азаматы болса! Қарлұқ сазын қыпшақ текті қазақ оғланы қарлұғыңнан асыра әуелете шалып тұрса!
Мен сөйтіп Берікбол дейтін қазақ әншісін үш мың ұйғырдың жанабында отырып аштым. Кеудемді ұлтыма деген мақтаныш сезімі кернеп, астымдағы орындығымды сындырып жіберердей сықырлата отырып аштым. Тіпті, көзіме бірдеңе түсіп кеткендей болғасын, жанымдағы Күнжарқынға көрсетпей, саусақ ұшымен іліп тастадым-ау деймін.
Кәйтейін енді, мен деген қазақтың киесіндей, күллі алаштың анасындай Сырдың бойында сылаңдап өскен ақ сәмбі, толқынында шоршып өскен ақ балықпын ғой – қалай мақтанбайын қалың ұйғырды бас идіріп, жер бүйдіріп жатқан мына үнге, қалай таңқалмайын сазына лайық сындар үннің сымбатты иесіне?!
Кешті жүргізген ұйғыр жігіт кім деп таныстырып еді мана?! Толық аты-жөні?! Есіме түсіре алмай, қолымдағы концерт бағдарламасына үңілдім: Берікбол Байбосын.
Бізге – қазаққа мәлімсіз есім. Есесіне, «Ойбуй, ол деген ұйғыр аспанында жарқырап туып келе жатқан ақбоз жұлдыз ғой, Тиктокпен мәшһүр болған бізге!» – деп қоразданды сол жағымда отырған таумұрындау көршім. «Ұрсаң жұдырығыңның қышуы қанбайтын қазақ бірін-бірі танымайтын болғаны ма?!» деген таңданыс сезімін оқып үлгердім жанарынан. «Білмейді екем...» дегім келді де, демедім. Намыстандым. Оның орнына көршімді мошқап отырып, әлгі TikTok-тың жайын біліп алдым. Сөйтсем, жүргізуші Азиздың баяндауынша былай болыпты.
Өткен жылы Түркісіб ауданындағы «Жас қанат» мөлтек ауданында «Оқуға құштар мектеп» жобасы аясында бой көтерген 198-мектепте музыкадан сабақ беретін Берікбол елге келген дос-жарандарының ортасында отырып, бір орайда ұйғырдың әлгі «Шын махаббат» дейтін белгілі әнін айтып жібереді. Сол сәтті сыныптас достары смартфонға басып алып, қазірде модаға асып тұрған TikTok-ке жариялап жібереді. Одан қолдан-қолға өтіп, ұйғыр ағайынға жетіп, аз уақыт ішінде қаралым миллионнан асып, мыңдаған коммент жинайды.
Бұдан Берікболдың өзі мақұрым. Жаңа жыл қарсаңындағы әлгі кештен кейін, екі ел арасындағы шекара ашылған бойда Наурыз мерекесіне орай ол туған жері – ҚХР-дің Іле-Қазақ автономиялы облысына қарасты Тоғызтарау ауданы, Қойпермі ауылына барып, ағайын-туыстың ортасында құмары қанғанша аунап-қунап, Алматыға оралса, – мәссаған, безгелдек! – мұндағы адал сүт емдім дейтін мұқым ұйғыр «Берікбол! Берікбол!» деп, ішкен астарын жерге қойып отыр. Содан бері табанын жерге тигізген емес. Бұл қайда бармасын «Чин Мухаббәт», «Яргула» әндерін айтқызады. Қайта-қайта шырқатады. Көздерінен бора-бора жас атқып, егіліп отырып тыңдайды. Өздерінше жіберсек, «аспандағы қаздың сорпасына нан шылап жегендей» буындары босайды.
Берікбол неге аяқ астынан дәл ұйғыр ортасында танымал болып отыр?! Әлде осы халыққа бір қатысы бар ма екен?
Өмірхаятын ізерлеп көріп едім, дым да қатысы жоқ, қара ұйғырыңа да, сары ұйғырыңа да, тараншыға да, солонға да. Шикі қазақ. Тоғызтарауда қаймағы бұзылмаған, қойы да домбыра тыңдайтын қазақы ортада дүние есігін ашқан.
Әкесі – ұстаз, мектеп директоры Байбосын Сәйдахметұлы мен анасы – Жаңылхан Арынбекқызының тұла бойы тұңғышы. Қазақ салтымен атасы мен әжесінің бауырында, атасы сақалына орап өсірген бала Берікбол өнерпаз әкеден дарыған қанжұғыстымен кіттәйінан өнерге жуық болады. Сегіз жасынан бір естіген әнін қағып алып, домбыраға салып айта жөнелетін құймақұлақ боп өседі. Үйдегілер де «Болам деген баланың, бетін қақпа, белін бу» деген халық ұлағатына бағып, сұраған саз құралын алып беріп отырады. Қытай мектебінің тоғызыншы сыныбын аяқтап, қалған үш жылды қазақ мектебінде сусындап, ана тілімен қатар, ханзушаның да білгірі болып шыққан ұлдарының одан әрі Бейжің консерваториясына түсуіне ата-анасы қолғабыс жасайды. Консерваторияда Берікбол нотажазуға, сольфеджиоға сауаттанудан бастап, музыканың теориясы мен практикасын игеріп, композиция негіздеріне бастығады. Бұлардың бәрі қосыла келе талант көздерін ашып, жас жігіттің білікті музыка педагогы, баритоналды тенор дауысты әнші және өз жанынан ән шығаратын сазгер ретінде қалыптануына негіз қалайды. Осы үш тұма бұлақ өмірдің өрін көздеп жалғыз жүре берсе, жеткілікті түрде бас жармауы мүмкін екенін сезіп, атамекенге барып бақ сынауды көп ойлайды. Қытайда жағдайы жаман болмаған – ол жақта аз ұлттардан шыққан білікті кадрларға оң көзбен қарап, оларға жағдай жасап отырады екен.
Мәселен, Берікбол жоғары оқу орнын бітірісімен 2011-2013 жылдары Күйтің көркемөнер мектебіне (біздіңше колледж) ұстаз болып орналасып, сол жерде дараланып көзге түскеннен кейін, 2014-2018 жылдары Іле педагогика университетінің музыка факультетіне қызметке шақырылады. Университет тарапынан бір бөлмелі пәтерге ие болады, жалақысы да бізше есептегенде 500 мыңның шамасы екен. Сонда да арман, атамекенге деген іңкәр сағыныш ақыры оны 2019 жылы Алматыға алып келеді. Осында консерваторияның магистратура бөліміне түсіп, Амангелді Мұқан, Бақтияр Аманжол, Бейбіт Дәлденбай кластарында білім тиянақтайды. Негізгі музыкалық стилі неоклассика, әсіресе 1960-1980 жылдардағы қазақ мелодист композиторларының шығармашылығына жуық Берікбол осы аралықта елуге жуық әнді нотаға түсірген. Бұдан тыс осыған дейін өзі шығарған жиырмадан аса әні мен атасына арнаған «Көкдөнен» күйі бар. Ал осыдан он жыл бұрын Қытайда шыққан
">«Сен үшін» , «Долана қыз», «Сағыныш назы» әндері сол жақтағы жастар арасында кеңінен танымал болған. Құрманғазы атындағы консерваторияда жүргенінде үш бөлімнен тұратын «Ұлы дала» атты музыкалық пьеса жазып, оны Құрманғазы оркестрі орындауға келгенде, ковид карантиніне байланысты аяқсыз қалған.
Берікбол шығармаларының шоқтықтысы – «Өмір-ай» (cөзін жазған Несіпбек Айтұлы , сондай-ақ әншінің өмірдегі, өнердегі досы – Әбдіманап Айдынмен бірге орындауындағы